Samen interstedelijk leren & realiseren

‘Community of Practice’ Horizontaal en Frontlijn Leiderschap

Voor frontlijn professionals, projectleiders en beleidsadviseurs (interstedelijk)

 

Hoe geef je als frontlijner betekenis aan een veranderende wereld en aan je nieuwe rol in de frontlijn? En hoe bundel je krachten in de omgeving rond het vraagstuk of de cliënt? Dit vraagt niet alleen om coachen en stimuleren, maar ook kaders geven en begrenzen. Professionals ondersteunen bij het strategisch opbouwen van stootkracht én zelf de nodige ruggengraat verstevigen. Het gaat om de balans tussen verantwoording geven en verantwoording afleggen, waarmee behaalde resultaten zichtbaar worden en er ruimte ontstaat voor leren en innovatie. In dit programma van vijf bijeenkomsten delen masters, dwarsdenkers en de mededeelnemers hun kennis en ervaring en werk je aan een vraagstuk uit jouw praktijk.

 

Leerdoelen

• Eigen scope verbreden; leren waarderen van verschillende perspectieven;

• Leren luisteren naar verbindingen tussen ideeën, zelf nieuw perspectief kunnen formuleren;

• Bewust worden om de eigen rol te kiezen in het complexe geheel;

• Van buiten naar binnen organiseren, strategische samenwerking;

• Persoonlijk leiderschap versterken en eigen interventierepertoire vergroten;

• Netwerk vergroten;

• Agenderen van vraagstukken;

• Leren van en met elkaars ervaringen.

 

Opbouw

Eenjarig ‘Actie Laboratorium’.

We organiseren vijf bijeenkomsten van één dag. Na aanmelding nemen we contact met je op voor een telefonische intake. In de opbouw volgen we de fasen van het veranderproces, wat dat van frontlijners vraagt en welke acties dus nodig zijn. Onderwerpen zijn geënt op vraagstukken uit de regio en persoonlijke cases.

 

• 1e bijeenkomst: Kennismaken met elkaar en ieders speelveld en positie. Het belang van een goede grondhouding.

• 2e bijeenkomst: Perspectief gevende verhalen verbinden en de grondhouding als basis versterken.

• 3e bijeenkomst: Stootkracht organiseren en scenario's ontwikkelen (sturen op verschillende niveaus).

• 4e bijeenkomst: Systemische patronen en irrationele parallel processen in beeld brengen, zodat je er op kunt acteren.

• 5e bijeenkomst: Functionaris voorbij: creëren van je eigen speelveld.

 

Werkvormen

• Modelling: een ervaren ‘doorbraak creëerder’ aan het woord, bijvoorbeeld Ted Zwietering (Den Haag), Heino Abrahams (Amersfoort), Jan Visser (Alkmaar), Frans Meijer (Almere) of Wilma Viel (Almere). Wat doen deze mensen?

• Participatieve observatie, met elkaar mee het veld in.

• Praktijk werkplaatsen bouwen real time in het veld en case bespreking.

• In de ‘Community of Practice’ leren we van elkaar om ieder in z’n eigen omgeving een ‘multiplier’ te zijn.

 

copyright gemeentegeuzen 2015